Sådan kommer du igennem teoriprøven

Endelig er du kommet igennem de mange lovpligtige teoritimer og køretimer fra din lokale kørelærer, og nu mangler du så endelig kun at bestå en teoriprøve og en køreprøve, og så kan du nyde den frihed, man kun kan opleve med en bil. Men hvordan kommer man nu lige helskindet igennem teoriprøven? Og hvor mange fejl er det lige, man må have? I 11. time har informationer med at flyde sammen, og simple spørgsmål virker ikke længere så simple. Derfor får du her et par gode gode råd til at komme helskindet igennem teoriprøven i første forsøg.

 

Terp, terp, terp

I teoriprøven får du 25 spørgsmål, der bliver stillet ud fra et øjebliksbillede fra en given situation fra trafikken. Ud af disse 25 billeder, skal du have mindst 20 rigtige for at bestå. Hvis du derfor gerne vil være helt sikker på, at du kommer helskindet igennem teoriprøven, så er det simple svar, at du skal terpe en masse teoriprøver.

Det kan ganske nok være kedeligt at terpe teoriprøver, når man i virkeligheden bare gerne vil ud og køre, men dit hårde forarbejde betaler sig altid i sidste ende.

Er du stadig ikke helt sikker, kan du altid terpe på gamle teoriprøver på nettet. Du kan blandt andet finde dem her.

 

Mød velforberedt op

Det bedste du kan gøre for dig selv er at møde velforberedt op. Det vil altså sige, at du først og fremmest har terpet din teori godt og grundigt, og at du har besvaret adskillige prøver derhjemme. På den måde er du er blevet fortrolig med hvilke spørgsmål, du kan forvente, ligesom du også er blevet mere afklaret med dig selv om, at du sagtens kan besvare de 25 spørgsmål.

På dagen for din teoriprøve sørger du naturligvis for at møde i god tid, så du ikke møder op og er stresset.  Kommer du for sent vil du blive udelukket, og skal derfor op til en ny prøve.

 

Under prøven

Når du har sat dig ned, og du skal i gang med teoriprøven, så er der nogle gode ting, du kan gøre, for bedst at sikre dig, at du består. Det er blandet, at:

  • læse spørgsmålene grundigt.

I teoriprøven kan der oftest være mange spørgsmål og situationer, som godt kan snyde dig. Derfor er det vigtigt, at du kun tager højde for de rigtige situationer, altså de der vil ske i løbet af de næste 2-3 sekunder. Derfor skal du fokusere på de emner, der er tættest på dig, medmindre andet bliver nævnt af oplæseren.

 

  • svare med det samme.

Når du får stillet spørgsmålene, er det bedst, at du svarer med det samme. For hvis du venter alt for lang tid kan du ende ud med, at du mentalt opstiller situationer, som ikke er der, og så opstår der forvirring, som kan være svær at ryste fra sig. Husk på at svartiden per billede er ret kort, derfor er det vigtigt, at du er klar til det næste billede.

 

  • følge din mavefornemmelse.

Er du i tvivl om svaret, så følg din mavefornemmelse. Du har højst sandsynligt svaret på et lignende spørgsmål før, og derfor er der en god sandsynlighed for, at du får et korrekt svar.

Du skal generelt bare tro på dig selv, og svare efter hvad du selv ville gøre i trafikken, og har du terpet og gennemgået tilstrækkeligt med gamle teoriprøver inden, så burde det ikke være så svært at komme igennem de 25 billeder. Du skal huske på, at spørgsmålene er til, for at du kan blive en dygtig og sikker bilist.

 

Efter prøven

Når du kommer ud fra prøven, får du svar på din prøve relativ kort tid efter. Har du fået under fem forkerte svar, så har du bestået din teoriprøve, og så er du faktisk kun en køreprøve fra dit kørekort. Har du derimod dumpet din teoriprøve, så ved du heldigvis nu, hvad der skal til for at bestå prøven, og så tager du bare den næste prøve i stiv arm og består den.