02. maj 17

Brugt eller ny bil? Danskerne kender svaret

Der er ikke noget som at sætte sig ind i en spritny bil. Alene duften af køretøjets interiør kan gøre enhver bilentusiast helt blød i knæene. Alligevel vælger langt de fleste danskere at anskaffe sig et brugt eksemplar i stedet.

 

De fleste husstande i Danmark har en eller flere biler stående i carporten, men hvor mange af disse er egentlig købt fra ny? Som regel koster en helt almindelig familiebil imellem de 200 000 - 400 000 kr., men tendensen har de seneste år været, at danske bilejere har valgt at nedprioritere duften og fornemmelsen af ny bil til fordel for en mere overkommelig pris.

 

En alternativ udvikling

I Danmark er det de seneste år blevet mere og mere almindeligt at lease en bil. Det har medført, at mange vælger ikke vælger at købe bilerne selv, hvilket har skabt et skred i bilmarkedet. Generelt set, er det langt under en tiendedel af bilerne, som bliver købt fra ny af private. Derimod er leasingselskaber og firmaer dem, som køber størstedelen af nye biler. Det har betydet, at der er kommet flere og flere tidligere leasingbiler, som ikke længere er ”up to date”. De tidligere leasingbiler er som oftest blevet sendt til udlandet efter endt leasingperiode, men efter de nye stramninger i den nye bilaftale, kommer vi til at se flere og flere gode leasingbiler blive solgt brugt herhjemme i Danmark. Et eksempel på, hvor man kan købe brugte leasingbiler er Allan Hansen Automobiler.

 

Brugtvognspriserne falder

I den nye bilaftale er det ikke kun priserne på de nye biler, som falder en smule, for hvis en ny bil falder i pris, må brugtvognsprisen også falde. Dog er det ikke så simpelt, for der er forskel på, hvordan biler falder i pris. For nye biler er det på grund af afgifterne, som bliver sænket en smule, at priserne falder, men for de brugte biler er virkeligheden en lidt anden. Det interessante ved afslaget i afgifterne er, at eftersom priserne falder, må forsikringer, service og andre udgifter også falde. På denne måde bliver det ikke bare billigere at købe en ny bil, men også billigere at eje den. Det smitter af på brugtvognsmarkedet, og de brugte biler bliver således forholdsvist billigere end tidligere. Hvis vi lægger afslaget i afgifter sammen med afslaget de merafgifter, som en bil medfører, kan vi konkludere at en brugt bil er blevet forholdsvist billigere, end tidligere. Dertil kommer det øgede udvalg i forbindelse med leasingreglernes indsnævring, og vi får resultatet: bedre billigere brugte biler.