Bugatti Chiron slår ny verdensrekord som verdens hurtigste bil!
Lige siden Bugatti Chiron blev tilgængelig på markedet med en fartbegrænsning på 420 km/t, har bilentusiaster været desperate for at se, hvad bilen kunne opnå uden fartbegrænsningen. Efter flere års research er testforsøget, nu blevet udført på den tyske træningsbane Ehra-Lessien, hvor bilen ikke udelukkende slog bilproducentens rekorder, men også brød den gyldne 300mph grænse.
Verdens hurtigste bil
Fabrik-testkøreren Andy Wallace, der tidligere har sat hastighedsrekorder i både Jaguar XJ220 og McLaren F1, kørte Bugatti Chiron bilen ind i rekord- og historiebøgerne. Det har blandt mange bilentusiaster været en målsætning at producere en bil, der kunne bryde grænsen på 300mph på landevejen, altså hele 489 km/t. Denne grænse blev brudt i Tyskland af Mr. Wallace, der fik æren af at få lov at køre den specielproducerede Bugatti Chiron.
Specialbygget Chiron
Når en rekord ved sådan en hastighed skal sættes, er det med livet som indsats. Derfor blev rekorden sat i en Chiron, der var blevet speciel konstrueret i samarbejde med den italienske fabrikant Dallara. De producerede og designede bilens karrosseri og udviklede den ekstrem aerodynamisk. Fabrikanten Michelin var også inde over samarbejdet og udviklede bilens specielle dæk, der skulle klare den enorme rotationshastighed på op til 4100 omdrejninger i minuttet.
Sidst, men ikke mindst, var den nu ikke fartbegrænsede motor også udviklet og designet til at kunne modstå højere omdrejninger i syvende gear, hvor også den voldsomme W16-motor var forøget til at indeholde hele 1600 hestekræfter, altså næsten tre gange så meget som Audis nye RS6 model.
Med livet som indsats
Når en rekord ved sådan en hastighed skal sættes, kan de mindste faktorer resultere i en dødsulykke. Selvom banen, hvor rekorden blev sat, er hele 8,8 kilometer lang, så er der på den lige strækning en overgang fra ny asfalt til gammel asfalt. Passeres overgangen ved almindelig hastighed vil den ikke kunne mærkes, dog opnår Bugatti Chironen en hastighed på hele 447 km/t, da den når strækningen, og chaufføren beskriver det som værende et ”long jump”, hvor man let kan miste selvtillid og kontrol over bilen.
Hastighedsrekorden er ikke missionen
Selvom de hos Bugatti er utrolig stolte af at skrive sig i historiebøgerne, som værende de første til at bryde 300mph grænsen i en bil på landevejen, så erkender de også, at de nu vil gå tilbage til at fokusere på det, som de i mange har gjort og leveret til punkt og prikke. De luksuriøse superbiler er nemlig, hvad de ønsker at levere til bilentusiaster og sportsstjerner, og samtidig blive ved med at bevare tronen for den ultimative superbil på verdensplan. De har i mange år formået at overgå dem selv i både udvendig og indvendig design, hvilket også er årsagen til måden, vi i dag ser på verdenskendte Bugatti biler.