Sådan sikrer du din bil mod rustangreb
Hvis du lige har købt en ny bil, kan det være en rigtig god ide, at du får givet din bil en undervognsbehandling med det samme. I hvert fald hvis du har tænkt dig at beholde bilen i mange år, for det danske klima er et af de mest korrosive i verden. Derfor er din bil konstant udsat for fugtighed som tærer på undervognen af din bil, og som gør den sårbar overfor rust. Derfor skal du sørge for, at din bil er godt beskyttet med en undervognsbehandling.
Det danske klima
Som sagt, har vi i Danmark et af de mest korrosive klimaer i verden, hvilket betyder, at din nye bil inden for de første par år, vil blive udsat for rustangreb. Derfor anbefales det, at du får undervognsbehandlet din nye bil med det samme, for en tidlig undervognsbehandling sikrer dig bedst mod fremtidig rustangreb.
En galvaniseret undervogn er ikke rustfri
Det kan godt ske, at sælgeren fortæller dig, at undervognen på din nye bil er galvaniseret. Men det betyder dog ikke, at din bil er rustfri og dermed sikret mod rustangreb resten af sin levetid. Typisk vil din bil dog kunne klare sig i 10-12 år mod eventuel rustgennemtæring. Har der sat sig rust på din undervogn, skal du være opmærksom på at garantien kun dækker, hvis rusten har tæret sig helt igennem din undervogn. Derudover dækker garantien typisk ikke:
- rust på bremserør
- rust på bundkar
- rust på mekaniske dele.
Ligeledes dækker garantien heller ikke for rustgennemtæring, der er forårsaget af lakafskalning fra eventuelle stenslag.
Udførslen er vigtigere end produktet
Der er ingen undersøgelser der viser, at et produkt skulle være bedre end et andet. Derfor er det selve udførslen og håndværket fra den enkelte mekaniker, som er det vigtigste. Dog kan der være særtilfælde, hvor bilproducenten anbefaler et særligt produkt. Disse anbefalinger bør du naturligvis følge. Ligeledes er det vigtigt, at din mekaniker har adgang til et sprøjteskema over din bil. Sprøjteskemaet giver nemlig mekanikeren et nøje overblik over hvilke områder og dele af din bils undervogn der skal behandles med rustbeskyttelse. Er der ikke et sprøjteskema til din bil, er det mekanikeren der afgør hvilke områder og komponenter, der er særligt sårbare, og som skal have rustbeskyttelse. Derfor er det vigtigt, at du finder en kompetent mekaniker, så din bil får den optimale beskyttelse.
Så tit skal din bil undervognsbehandles
Hvor tit din bil skal undervognbehandles afhænger i høj grad dit køremønster, og hvor du kører henne. Kører du eksempelvis meget på grusveje, skal din bil undervognbehandles oftere end en bil der kører inde i byen. Klimaet spiller naturligvis også en vigtig rolle, særligt er vinteren med sne og salt på vejene med til at tære ekstra meget på bilens undervogn. I alle tilfælde anbefales det dog, at du får en fagmand som eksempelvis KT Antirust til at give bilen et tjek hver andet år. Fagmanden kan dermed spotte eventuelle skader, eller om du kan vente med behandlingen et år yderligere. Har du en ældre bil, som ikke er blevet behandlet før, bør den blive behandlet noget oftere. Gerne hvert år eller hvert halve år. Dermed er du sikker på, at begyndende rustangreb bliver tilstrækkelig mættet med rustbeskyttelse. Det er meget populært blandt bilister at få bilen behandlet i efteråret, hvilket kan give lange ventetider hos den lokale mekaniker. Det kan derfor være en fordel, at du får undervognsbehandlet din bil i løbet af sommeren.
Hvis du ikke skal beholde bilen i lang tid
Hvor længe du har tænkt dig at beholde din bil, er også værd at have i tankerne. For hvis du er typen der skifter bilen ud hvert andet år, eller kun har din bil i fem til seks år, så kan det ikke rigtig betale sig at undervognsbehandle bilen. En eventuel undervognsbehandling er i øvrigt heller ikke med til at holde værdien på din bil oppe.