Ferrari-facts som enhver bilentusiast bør vide

Den verdenskendte bilproducent Ferrari har en lang og interessant historie bag sig. Den italienske virksomheds biler er i dag synonym med prestige og luksus, som overklassen elsker at samle på. Men hver historie begynder et sted, og i det følgende slår vi ned på 4 punkter, som vil nuancere din viden om Ferrari.

 

  1. Manden bag det hele: Enzo Ferrari

Enzo Ferrari blev født i Modena i Italien i 1898, og han er virksomhedens grundlægger. Hans førsteprioritet var dog i begyndelsen racerløb, hvor han var en habil kører. Han stiftede derfor også sit eget Formel 1-hold Scuderia Ferrari, som løst oversat betyder ”Ferraris stald”. Selvom han kørte mange løb rundt omkring i verden, så var det alligevel kærligheden til hans fødeby som gjorde, at han etablerede Ferraris fabrik tæt på, nemlig i byen Maranello.

I starten kørte Enzo for Alfa Romeo og designede biler for dem, men han valgte at forlade dem for at forfølge sin drøm om eget bilmærke. Som inkarneret racerkører havde Enzo et fokus på at designe aerodynamiske biler, der var egnet til høj fart. Ferrari begyndte først at producere biler til gadebrug i 1947. I dag forbindes Ferrari ikke kun med hurtige biler men i særdeleshed også med luksus.

 

  1. Den stejlende hingst

Ferraris sorte hingst er et af de mest genkendelige varemærker i verden. Af nogle kunne hesten tolkes som et symbol på, at virksomheden producerer biler med mange hestekræfter, men faktisk ligger der en interessant historie til grund for logoet. Faktisk skal vi helt tilbage til Første Verdenskrig, hvor den italienske jagerpilot Fransesco Baracca havde fået påmalet en hingst på sit fly.

Da Enzo Ferrari møder Baraccas mor, som er grevinde, foreslår hun, at han anvender det samme symbol til hans nystartede virksomhed. På logoet placerer Enzo initialerne ”SF”, som står for ”Scuderia Ferrari”, hvormed heste-metaforen giver rigtig god mening.

 

  1. En rigtig Ferrari er rød

Knap halvdelen af alle biler, som triller ud af fabrikken i Maranello er røde. Bilentusiaster er vilde med den fyrige, umiskendelige farve, som efterhånden er blevet et varemærke for Ferrari på linje med deres logo. Men det interessante er, at Enzo Ferrari og hans designere ikke havde bevidste visioner om at gøre en bestemt nuance af rød til en så fasttømret del af firmaets identitet. Faktisk var alle racerkørere fra Italien pålagt at have deres bil lakeret i farven rosso corsa (racing red) i konkurrencer. Vores ven Enzos store passion for racerløb er altså et godt bud på, hvorfor netop én farve i dag dominerer hos bilbrandet.

 

  1. Verdens hurtigste rutsjebane

Udover at Ferrari producerer luksusbiler i topklassen, så har de også bevæget sig ind på en lang række andre forretningsområder. Vil du tage hele Ferrari-livsstilen til dig, så kan du både omgive dig med tøj, ure, solbriller og parfumer, som bærer virksomhedens navn. Det vildeste sideprojekt, som Ferrari har lagt navn til er dog uden sammenligning forlystelsesparken Ferrari World Abu Dhabi. Som producent af nogle af verdens hurtigste køretøjer, så er det jo passende at bygge verdens hurtigste rutsjebane. I Formula Rossa sidder du i bedste Ferrari-ånd fastspændt i en vogn, som ligner en rød Formel 1-racerbil. Med en topfart på 240km/t og en vanvittig acceleration fra 0-100km/t på 2,9 sekunder kan Formula Rossa tage pusten fra de fleste. Man skal sågar bære beskyttelsesbriller (!). Udover at indeholde en rekordindehaver, så er Ferrari World også selv en enestående attraktion. Det er nemlig verdens største indendørs forlystelsespark, som dækker et areal på 86.000m2. Parken blev indviet i 2010 og du kan fornøje dig i 23 forskellige forlystelser eller tage en tur i en af de 4 rutsjebaner. Men det hele er ikke bare skæg og ballade – mange af forlystelserne giver nemlig et spændende indblik i Ferraris arv og historie.