Hurtig, lækkert og skuffer aldrig

Da Elon Musk sidste efterår præsenterede sine ambitioner om at skabe en serieproduceret sportsbil, som kan accelerere fra 0-100km/t på 1,9 sek., tabte de fleste kæben. Selvom det på nuværende tidspunkt virker til at være en umulig bedrift, så er ophavsmanden til Tesla, SpaceX og Neuralink ikke kendt for at skuffe. Derfor er der høje forventninger til Tesla, om de kan indfri løftet. Hvis/når Tesla Roadster bliver lanceret, kommer modellen til at være den hurtigst accelererende bil i verden. Og nå jo, verdens hurtigst accelererende el-bil ikke at forglemme.

 

Fart og fede features

Roadster kommer ikke kun til at være en hurtig bil, men den brillerer også med et vanvittig lækkert design udvendigt såvel som indvendigt. Franz von Holzhausen er et kendt navn for mange, da han har stået for at designe andre Tesla-modellers visuelle udtryk, og han har ligeledes haft en afgørende finger med i spillet ved designet af Roadster. Med en topfart på over 400km/t kan det naturligvis være rart med en kølig brise, og derfor kan man let rulle bilens glastag ned. Derudover kan man dele køreglæden med en makker. Faktisk har Roadster løsningen 2+2, som betyder, at der faktisk er to ekstra sæder bagerst i bilen. Det vil dog være fordelagtigt, at de mindste passagerer får tildelt disse pladser ifølge Musk. Uanset placeringen i bilen, så er der ingen tvivl om, at en køretur med Roadsteren vil være en mindeværdig oplevelse.

 

Bilen fra fremtiden

Med interiør i børstet stål og dets yderst potente, aerodynamiske design ligner Roadster en bil sendt fra fremtiden. Lever modellen op til Teslas løfter, så bliver det en skelsættende bil, der kommer til at få stor betydning for ikke kun bilentusiaster, men også menigmand. Elbiler er på fremmarch i Danmark, og snart er der ingen undskyldning for ikke at ’konvertere’. Med en rækkevidde på 1.000km fremviser elbatteriet på 200KwH en formidabel ydeevne, som burde passe til de flestes behov. Roadster kommer til at have firhjulstræk samt touch screen, så hvilket gør det ekstremt nemt at betjene instrumentbrættet. Navnet Roadster stammer fra Teslas model af samme navn fra 2008. Slægtskabet mellem modellerne er dog svær at spore, da den nye Roadster har fået et markant nyt look og chassis, som er langt mere strømlinet og sporty.

 

Kun en prototype – flere funktioner kan tilføjes

Roadster er udstyret med tre motorer i alt. Der er en motor til forhjulene, mens de resterende har vanvittige kræfter til at trække baghjulene fremad. Nogle spekulerer på, om det overhovedet er muligt at lave bildæk, som kan holde til at accelerere så hurtigt, som Tesla varsler. Til dette svarer Musk, at de er ved at udvikle ny teknologi, som vil kunne gøre accelerationen mulig.  Derudover understregede han på fremvisningen, at han kun præsenterede en prototype, som eventuelt ville blive forbedret og få nye funktioner. Derfor kan det være en god idé at holde sig opdateret, hvis der bliver annonceret nye features eller specs vedrørende Roadster.

 

Mens vi venter på år 2020

Ifølge Tesla bliver produktionen af Roadster igangsat i år 2020. Hvis du ønsker at blive en af de første indehavere af modellen, så skal du ”kun” lægge 320.000kr. i depositum. Pengene bliver brugt til at udvikle og producere bilen. Dertil kommer yderligere 1,3 mio., som du skal hoste op med, inden at du kan parkere bilen i din garage.  Og har vi glemt at nævne, at priserne er uden dansk registreringsafgift? Jo vist, banebrydende teknologi og et stykke af verdenshistorien koster. Ikke desto mindre kan vi alle glæde os til at finde ud af, om Tesla Roadster bliver en lige så vanvittig elbil som lovet.