Er flexleasing på vej i graven?

I oktober 2017 kom der et nyt lovforslag på banen omkring flexleasing og muligheden for at betale forholdsmæssig registreringsafgift. Siden har der været meget forvirring omkring, hvordan lovforslaget kommer til at påvirke leasingselskaberne. Er det slut med flexleasing og skal man droppe tankerne om at lease drømmebilen?

 

Flexleasing og forholdsmæssig afgift

En af de helt store forvirringer har de seneste måneder været, at folk ikke har kunnet kende forskel på de forskellige leasingtyper. Mange har blandet flexleasing og forholdsmæssig registreringsafgift sammen, hvilket blandt andet er det, der har skabt forvirringen. De to ting er langt fra det samme, da flexleasing i virkeligheden er en form for finansiel leasing, og forholdsmæssig afgift udelukkende er en måde at afbetale den samlede registreringsafgift i små rater på. Lovforslaget har på intet tidspunkt bragt den forholdsmæssige afgift i fare.

 

En forvirrende procedureændring

En anden grund til forvirringen omkring flexleasing har været, at flexleasing blandt andet baserer sig på, at man kan betale registreringsafgiften månedligt, hvilket er den forholdsmæssige afgift. Det er derimod ikke derfor, der har været stor forvirring omkring flexleasing. En bestemt procedureændring i lovforslaget, der forbyder leasingselskaberne at stille leasingtageren til ansvar for restbeløbet, når leasingen er afsluttet, er grunden til den store forvirring. Lovforslaget har ikke fjernet mulighederne for flexleasing, men bare gjort det en lille smule mindre økonomisk fordelagtigt at lease drømmebilen.

 

Derfor er forholdsmæssig afgift vigtig for selskaberne

Når der foretages forskellige ændringsforslag fra politisk side, kan det have store konsekvenser for værdien på en bil. Hvis en bil allerede er indregistreret, og der er betalt afgift, kan bilen miste stor værdi, hvis der kommer en ændring i afgifterne. Den forholdsmæssige afgift fungerer som sikring for leasingselskaberne. Lovforslaget gør det derfor mindre gunstigt for leasingselskaberne at flexlease biler, da leasingtagerne ikke kan stilles til ansvar for den overskydende afgift, som ikke er betalt, hvis afgiften stiger.

 

Konsekvensen

Noget af det, der har forårsaget størst forvirring var, hvilke konsekvenser lovforslaget skulle få. Adskillige konsekvenser blev tilbagetrukket, og andre blev gennemført, hvilket mange har haft svært ved at navigere i. Den første konsekvens, som lovændringen har haft, er en ændring i afgiften. For det første har der været en lille afgiftsændring og en øget knækskala, hvilket medfører en lille besparelse. Dog kommer denne besparelse til at blive opvejet, eftersom afgiften mere og mere kommer til at blive udregnet på baggrund af blandt andet sikkerhedsniveau og brændstoføkonomi. En anden konsekvens er, at bilernes afgiftsværdi skal genvurderes efter bilens 4. levemåned. Dette har imidlertid ikke nogen effekt på flexleasingmarkedet, eftersom de fleste biler, der bliver leaset ud, er mere end 36 måneder gamle. Her finder du reglerne for privatleasing.

Selvom der har været stor forvirring omring afgift og leasing, ser det ud til, at flexleasing stadig får lov til at leve lidt endnu. Til gengæld får afgiftsændringerne, med de usikre afgifter, med al sandsynlighed folk til at holde sig fra at købe fuldafgiftede biler, da det simpelthen ikke længere er ret attraktivt. Det betyder i det store hele, at vi kommer til at se nogenlunde samme stigning i antal leasede biler som de foregående år. Hvis du vil læse mere om privatleasing, kan du besøge Kilstrup og Fuhlendorff A/S’ hjemmeside.