Kend de forskellige former for leasing
Her kan du læse om forskellige leasingaftaler og finde du af hvad, der passer dig.
Hvad er leasing?
Måske tænker du, hvad leasing mon er. Leasing er en løsning til dig, som har brug for en bil i hverdagen, men ikke ønsker at føle dig bundet af din bil. Ved leasing lejer du en bil af et firma og får derved noget fleksibilitet i dit bilforbrug. Men leasing er ikke bare leasing. Læs med her og bliv klogere på de forskellige former for leasing.
Hvad er finansiel leasing?
Finansiel leasing er en aftale, hvor du har bilen i din varetægt i en længere periode. Du skal betale et fast, månedligt beløb til leasingfirmaet, og du står også selv for at betale forsikring, grønejerafgift og alle de andre driftsomkostninger, der tilfalder en bilejer. Ved afslutningen af leasingperioden, er det dig, der finder en ny køber. Hvis det ikke er muligt, bliver du nødt til at købe bilen.
Hvad er operationel leasing?
Operationel leasing er en mere fleksibel aftale end den finansielle. Her køber du ikke bilen i mindre bidder, men du lejer den blot i et kortere tidsinterval. Du betaler et månedligt beløb i leje til leasingfirmaet, men de øvrige udgifter til forsikring og service står firmaet for. Når du ikke længere behøver bilen, kan du blot aflevere den tilbage.
Hvad er flexleasing?
Flexleasing er en form for leasing, der bærer en fordel i aftalens smidighed. Du betaler ikke den fulde registreringsafgift men deler den derimod op i månedlige rater. Hos nogle leasingselskaber kan du selv bestemme antallet af måneder, som flexleasingen skal strække sig over.
Hvad er splitleasing?
Ved splitleasing deler du aftalen op alt efter, hvilket formål bilen tjener. Det kan for eksempel være nødvendigt, hvis du skal bruge bilen som både privat køretøj og firmabil. Ved en splitleasingaftale etablerer du altså to aftaler på det samme køretøj. Ved privat kørsel bliver udgifterne taget af din egen lomme, mens kørsel i forbindelse med forretninger dækkes ind af firmakontoen. På den måde kan du holde tingene adskilt og bevare overblik og orden i regnskaberne.