Undervognsbehandling af minibiler

I Danmark kører der mange mindre biler rundt på vejene. Det drejer sig især om de populære Seat Mii, Chevrolet Spark og andre lignende minibiler. De er praktiske i hverdagen, kører langt på literen og er relativt billige i anskaffelse.

En af grundene til at minibilerne er prisvenlige er, at der fra bilfabrikkens side er tænkt i at gøre både opbygning, materialevalg og design så billigt som muligt. Der er med andre ord sparet på finesserne for at holde prisen nede og dermed levere en god og driftsikker bil til få penge.

Et af de steder fabrikken har minimeret udgifterne i produktionen af minibiler, er i forhold til ekstraudstyret. Derfor oplever man også, at de billige minibiler, der reklameres med online og på tv ikke har for eksempel musikanlæg, navigation eller klimanlæg. Dette kan i stedet tilkøbes, hvis man har behovet eller ønsket.

 

Manglende undervognsbehandling af minibiler

Det samme gælder rustbeskyttelse, hvor undervognsbehandlingen af bilen ofte er sparsom eller mangelfuld. Det skyldes ikke nødvendigvis bevidst forsømmelighed fra fabrikkernes side – men det faktum at mange biler er produceret i lande, hvor forholdene på vejene er nogle andre end i Danmark. Her er høj luftfugtighed, skiftende temperaturer samt saltede veje hårdt ved minibilens undervogn.

Teknologisk Institut og FDM har testet forskellige minibiler som blandt andre Kia Picanto og Toyota Aygo - og for de fleste modellers vedkommende var rustbeskyttelsen fra fabrikkens side sparsom eller mangelfuld. Ikke kun i forhold til selve undervognen, men også på skærme og vanger samt ved døre og i hulrum. Alle sammen steder, hvor rusten kan trives, når fugt og salt fra vejbanen trænger ind.

Derudover manglede nogle af minibilerne også inderskærme, som yderligere kan beskytte bilens hjulophæng mod slitage, snavs og vand.

Dette fik Teknologisk Institut og FDM til at anbefale, at man i forbindelse med selve handlen sørger for, at forhandleren kører den nye minibil til undervognsbehandling, inden den kører ud på de danske veje. Alternativt hurtigst muligt derefter.

Med den rette rustbeskyttelse kan minibilens levetid nemlig forlænges og en eventuelt senere salgsværdi således øges.

Testen kan findes her.

 

Den bedste rustbeskyttelse til minibiler

Hvilken rusbeskyttelse man skal vælge til sin minibil, har ikke nødvendigvis den store betydning. De velkendte rustbeskyttelsesmidler på markedet virker nemlig på samme måde - ved at skabe en beskyttende membran på bilens undervogn, som forhindrer ilt og vand i at gå i forbindelse med bilens metal. Dermed forebygges rustangreb.

Når du skal vælge rustbeskyttelse til din minibil, handler det således i højere grad om at vælge det rigtige undervognscenter. Er undervognsbehandlingen grundig og korrekt udført, vil den nemlig have større effekt, end hvis den er hurtigt overstået og bilen således mangelfuldt rustbeskyttet.

Pris og kvalitet hænger i dette tilfælde ofte sammen, da en grundig undervognsbehandling helt naturligt vil tage længere tid at udføre end en overfladisk.

Mange bilforhandlere har et fast undervognscenter, de samarbejder med, men du har frit valg til at få din minibil behandlet præcis, hvor du vil.

Vil du selv finde et værksted, der kan udføre en undervognsbehandling af høj kvalitet, kan du med fordel se dig om efter et undervognscenter, der er underlagt kontrol af Teknologisk Institut og har opnået en såkaldt 0-fejlmærkning. Det er din garanti for grundigt udført rustbeskyttelse.