Driller gearkassen? 10 tegn på en defekt gearkasse
Når gearkassen driller, er det dårlige nyheder for bilejere. En ny gearkasse er ikke en billig omgang, men det er imidlertid vigtigt at få repareret den hurtigt. Det anslås, at 50 % af alle bilsammenbrud skyldes motorstop eller maskinelle problemer, der kan være forårsaget af f.eks. en ødelagt gearkasse. Hold derfor øje med, om gearkassen driller. 8 tegn på en defekt gearkasse er:
- Problemer med at sætte bilen i gear
- Der er en brændt lugt i bilen
- Transmissionsstøj når bilen er i frigear
- Under kørsel går bilen ud af gear
- Der lækkes olie fra gearkassen
- Der er rystelser og brummende lyde fra gearkassen
- Der kommer hvin og hyl fra gearkassen
- Høje omdrejninger ved lave hastigheder
Kan du nikke genkende til flere af punkterne ovenfor, bør du tage din bil til tjek.
Det må du ikke gøre med en automatisk gearkasse
Har du en bil med automatisk gear, er der et par ting, du bør være opmærksom på. Du bør f.eks. tjekke, om du:
- Skifter ”Reverse” til ”Drive” samtidig med at bilen bevæger sig
Grunden til, du ikke må gøre dette, er at den automatiske gearkasse bliver brugt til at stoppe bilen med. Noget der slider den meget.
- Sætter bilen i ”Park” mens den er i bevægelse
Du risikerer, at den parkeringspal, der sættes ind i bilens drivaksel knækker, hvis du ikke holder stille, når du sætter bilen i ”Park”. Sker dette virker funktionen ikke længere.
Er du opmærksom på at undlade at gøre dette, minimerer du egen risiko for at ødelægge din automatiske gearkasse og sikrer, at den holder længst muligt.
Det må du ikke gøre med en manuel gearkasse
Har du en bil med en manuel gearkasse, bør du også gøre dig nogle forbehold, når du kører bil. 3 dårlige vaner slider unødvendigt meget på gearkassen og gør, at bilen skal til værksted oftere end nødvendigt. Tjek om du har nogle af de dårlige vaner. Det skal du passe må med at gøre:
- Hvil ikke hånden på gearstangen
Dette er en af de dårlige vaner, som rigtig mange mennesker har. Mange ved slet ikke, at det er dårligt for gearkassen, men det slider faktisk utroligt meget på gearkassen, fordi mekanismerne i gearkassen bliver presset sammen ved et gearskift.
- Hold ikke koblingen nede ved rødt
Hvis du vil skåne koblingen for unødvendig slid, så sæt dit gear i frigear, når du holder for rødt.
- Hvil ikke foden på koblingen
Ligesom det er skidt at holde koblingen nede, når du holder for rødt, slider det også unødvendigt på koblingen hele tiden at hvile foden derpå.
Få repareret din gearkasse hurtigt
Overholder du ovenstående råd, er dig og din pengepung bedre stillet på langt sigt. Er uheldet imidlertid alligevel ude og går gearkassen i stykke, så bør du få det ordnet hurtigt. Vi har forhørt os hos Carsten Højmark fra Highgear angående hvad man skal gøre, hvis gearkassen driller. Han har stor erfaring med vedligeholdelse og reparation af gearkasser. Dette sagde Carsten Højmark: ”Det er jo altid ærgerlige penge at skulle af med, når man skal have noget repareret. Alligevel er det bare om at få det gjort. En ødelagt gearkasse er ikke noget, der går over af sig selv, og det kan være decideret farligt at køre rundt med. Henvend dig derfor hurtigt til din lokale mekaniker, hvis du mistænker din gearkasse for at være defekt. Et godt råd til at øge levetiden på gearkassen er at skifte gearolien ofte. Der bør ikke køres mere end 60.000 km pr. skift. Mere end det er dårligt for gearkassen.”
Driller din gearkasse er det altså bare om at få det ordnet. Hvis du bor i det nordjyske, kan du jo tage bilen hen til Carsten Højmark og Highgear i Hjørring. Der er du i hvert fald sikret god service og et flot resultat til en meget fin pris.